Dzisiaj jest: Środa, 11 Grudnia 2019, godzina: 3:59:21. Serwis odwiedzono 223609 razy. Ostatnie zmiany: 23.11.2019. Gości on-line: 0
Nieudana wycieczka:

    22 czerwca 2009 o godzinie 10:15 ostatni oryginalny, dzierżoniowski czerwony Ikarus wyruszył w prawie czterystukilometrową wyprawę do nowego domu, niedaleko Nakła nad Notecią, gdzie znajduje się zbiór muzealnych, bądź historycznych autobusów, należących do p. Artura Lemańskiego. Nasz dwudziestosześcioletni staruszek nie dotrwał jednak do końca tej podróży - "umierając" pomału, pod wieczór ok. 20:00, silnik na dobre zamilkł, gdy pojazd był niespełna 100 kilometrów od celu...

#25 uległ tak poważnej awarii, iż nie udało się go już więcej uruchomić ponownie. Także koszty holowania do celu okazały się bardzo wysokie. Z żalem i z ogromnym zawodem podjęto więc decyzję o przeznaczeniu autobusu "z miejsca" na złom... Gdy około trzeciej w nocy zjawił się holownik, Ikarus został jeszcze przeciągnięty na parking w miejscowości Czewujewo, gdzie po podpisaniu niezbędnych dokumentów ostatecznie rozstaliśmy się z nim - zapewne już na zawsze...

Później pojazd został przetransportowany na złomowisko, najprawdopodobniej w miejscowości Bobrowniki (niedaleko Włocławka), gdzie będzie oczekiwał na swój koniec... A być może nawet i już został pocięty... Na pamiątkę po nim pozostanie jednak kilka drobiazgów z wnętrza, skromny zbiór zdjęć oraz bezcenne wspomnienia przejażdżek, zapisane w pamięci pasażerów, którym ten Ikarus przez ponad ćwierć wieku tak dzielnie służył...

Wraz niechlubnym końcem tego pojazdu zakończeniu uległa także pewna epoka w historii komunikacji miejskiej w regionie Dzierżoniowa - epoka czerwonych przegubowców, wywodzących się jeszcze z czasów Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Wałbrzychu, oddział Dzierżoniów... Obecnie eksploatowany jeszcze #24 posiada bowiem niebiesko - białą kolorystykę poprzedniego właściciela i nie zanosi się, aby miało się to zmienić...

Na koniec warto wspomnieć jeszcze ważniejsze daty w historii tego pojazdu:

- Listopad 1983 - Opuszczenie przez Ikarusa bram fabryki w Budapeszcie;
- Grudzień 1983 - zakup pojazdu przez WPK Wałbrzych, o. Dzierżoniów, nadanie numeru taborowego #D-266;
- 5 stycznia 1984 - data pierwszej rejestracji, otrzymanie tablic #WBD 112D;
- 9 stycznia 1984 - pierwszy wyjazd na linie;
- rok 1988 - pierwszy remont kapitalny;
- 1 stycznia 1991 - zmiana numeru na #25;
- około roku 1995 - wypadek na ul. Świdnickiej, poważne uszkodzenie sekcji "B", naprawa powypadkowa;
- rok 2001 - nadanie nowych, białych tablic rejestracyjnych (#DDZ H966);
- rok 2004 - zmiana malowania na czerwono - żółte;
- wrzesień - grudzień 2008 - ostatnia większa naprawa pojazdu, remont kapitalny silnika oraz lakierowanie nadwozia;
- 23 grudzień 2008 - ostatni przegląd rejestracyjny;
- 11 styczeń 2009 - #25 zostaje wystawiony jako eksponat na wystawie "25 lat autobusów Ikarus w regionie Dzierżoniowa i Bielawy"
- 22 marca 2009 - #25 obsługuje okolicznościowy przejazd trasą dawnej linii nocnej 62;
- 16 kwiecień 2009 - ostatni liniowy kurs z pasażerami;
- 22 czerwca 2009 - wyjazd w (jak się okazało) ostatnią podróż o własnych siłach.

Dodał: Adam, data dodania: 26.06.2009 18:31, czytany 194 razy;

Powrót do działu artykuły
Strona główna



Komentarze:

1) Smutne to, ale niestety tak pewnie miało być... Nic na to nie poradzimy [*]
Dodał: ~jelcz m-11 (IP: 79.245.248.125), data dodania: 5.01.2012 11:07;

Dodaj komentarz:
Dostępne uśmieszki:                      
Treść komentarza:*
Twój podpis:*

©2007-2019 Dzierżoniowska Komunikacja Autobusowa - http://www.komunikacja.dzierzoniow.pl/

Zamieszczone w serwisie fotografie oraz inne materiały stanowią własność intelektualną ich autorów.
Wykorzystywanie tych materiałów w innych publikacjach dozwolone jest jedynie za zgodą redakcji serwisu.
Dzierżoniowska Komunikacja Autobusowa, wersja v10.10_2-03-2018
Projekt i wykonanie serwisu: Adam Zylbertal